FANDOM

Anglia
Angland
Flaga Anglii 2
Hymn: Tac fœr Blèding, Gò!
Stolica Lœndras Egæntling (10 332 mieszk.)
Regiony Dolina Tamizy
Kraj Nadmorski
Midlandy
Półwysep
Wielki Londyn
Hrabstwa Cènð, Engen, Grand Covent, Grand Lœndra, Lotsjir, Midland, Nordpholc, Norsjir, Òy Vigt, Sanct Giæcommo, Suddavn, Sudpholc, Vesjir
Regent Ionas Sœpvàrter
Powierzchnia 68 426 km²
Populacja (2006) 21 664 039 mieszk.
Gęstość zal. 316,6 m./km²
Państwo konstytucyjne 20px

Anglia (ang. Angland, IPA [aŋ'land]) to największe z czterech państw konstytucyjnych Zjednoczonego Królestwa, w którego skład wchodzi pięć regionów, trzynaście hrabstw i trzy miasta tytularne. Stolicą Anglii jest Londyn. Anglia liczy 21 664 039 mieszkańców (50,1% mieszkańców Zjednoczonego Królestwa) i ma 68 426 km² powierzchni (45,3% powierzchni Zjednoczonego Królestwa). Graniczy ze wszystkimi pozostałymi państwami konstytucyjnymi: Kornwalią na południowym wschodzie, Walią na północnym zachodzie i Północą Królestwa na północy. Z pozostałych stron jest oblewana przez wody: na wschodzie przez Morze Północne, a na południu przez Kanał La Manche.

Królestwo Anglii było odrębnym krajem do 1 lipca 1509 roku, gdy Akt Unii spowodował utworzenie unii realnej z Królestwem Walii i w efekcie powstanie nowego kraju – Zjednoczonego Królestwa Anglii i Walii.

Podział administracyjnyEdytuj

Zobacz też: podział administracyjny Zjednoczonego Królestwa

Pod względem administracyjnym Anglia podzielona jest na pięć regionów (landscapen) i trzynaście hrabstw (þylken lub sjiren). Aktualny podział obowiązuje z drobnymi korektami od reformy w roku 1981, w której zniesiono dawny, wprowadzony jeszcze w średniowieczu, podział na tingsræten. Reforma była spowodowana niesprawnością dawnego systemu – granice tingsræten często przecinały duże aglomeracje miejskie – aglomeracja miasta Covent rozdzielona była między rekordową ilość trzynastu obszarów – a ich ośrodki administracyjne mieściły się w niewielkich miastach, które straciły swoje znaczenie.

Na czele każdego regionu stoi prefekt (prefèct), wspomagany przez radę regionalną (regionsræt). Uprawnienia regionów są dość niewielkie, jednostki te służą przede wszystkim celom statystycznym i koordynacji projektów, obejmujących terytorium więcej niż jednego hrabstwa. Od 7 lipca 2006 roku pośredniczą także w rozdzielaniu funduszy przyznawanych przez Unię Europejską.

Podstawową jednostką administracyjną są hrabstwa, zarządzane przez rajców (rætsmann) i zgromadzenie ludowe (ting). Większość hrabstw ma granice opierające się na granicach dawnych tingsræten – jednak zmienionych w taki sposób, aby umożliwiały normalny rozwój lokalnych społeczności.

Nazwa regionu
język anglijski
Stolica Hrabstwa Stolice hrabstw
Dolina Tamizy
Ðamesval
Sudhavn Cènð Douer
Lotsjir Lotò
Òy Vigt Sudhavn
Sanct Giæcommo Sanct Giæcommo oþ Lœndra
Suddavn Brigjeð
Kraj Nadmorski
Seeland
Nordampt Midland Sudsjeld
Norsjir Nordampt
Midlandy
Middanlanden
Covent Engen Valsal
Grand Covent Covent
Vesjir Vœcèster
Półwysep
Hælòy
Nordvisjen Nordpholc Nordvisjen
Sudpholc Yppsvisjen
Wielki Londyn
Grand Lœndra
Londyn Grand Lœndra Londyn