FANDOM

Głoski skompresowane - charakterystyczna cecha fonetyczna języka ahtialańskiego, polegająca na używaniu fonemicznych dźwięków powstających w nietypowy, złożony sposób. Mimo użycia ich w języku sztucznym, głoski skompresowane powstały naturalnie - wpierw w ahtialańskim było tylko jedno /l/ (bilateral dental approximant), później l było wypowiadane zawsze jedną stroną języka (monolateral alveolar approximant). Z jakiegoś powodu wymowa jednobocznego l i następującego po nim /u/ została uznana za trudną i napięty język, usiłując zachować jednoboczność, zbliżał się do podniebienia aby oddać miękką samogłoskę, tworząc dźwięk oznaczany dzisiaj jako [i˞]. Wtedy jeden z boków języka znajdował się prawie równolegle pod centralną linią podniebienia twardego, podczas gdy drugi opierał się o zęby. Później ta wymowa została uproszczona i choć dzisiaj l jest ponownie dwuboczne, to skurcz języka oraz dźwięk [i˞] następujący po nim pozostał. Później, drogą analogii, powstały inne dźwięki tworzone tą metodą.

Współczesny mechanizmEdytuj

Tak samo jak samogłoski mocne, głoski skompresowane są tworzone przez wiele procesów uruchamianych jednocześnie. Do przyjęcia podstawowej "pozycji skompresowanej", język staje się napięty, jego czubek przestaje istnieć (jest wgnieciony w organ), a boki języka naciskają na zęby po obu stronach szczęki. W tym samym czasie cały język podnosi się i przyciska do podniebienia twardego, choć parcie na boki uniemożliwia jego dotknięcie. Przez powstałą szczelinę można wymawiać [i˞], które - choć nie jest zaokrąglone - bardzo przypomina brzmieniem [y].

W języku ahtialańskim rozróżnia się welaryzowane "l" oraz skompresowane "ly". Ten drugi dźwięk powstaje przez silny nacisk przodu języka na łuk zadziąsłowy - tym razem to boki są skurczone do języka, a nie jego czubek. Powietrze przemieszcza się bokami. Zdarza się, że także cała środkowa część języka przyciska do podniebienia, ale nie jest to fonemiczne. W tym samym miejscu są jeszcze wymawiane ejektyw "tt" (długo oznaczany jako retrofleksyjny), zmiękczone n lenis oraz mlask retrofleksyjny.

Wszystkie głoski skompresowane mają charakter podniebiennych.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki