FANDOM

República Castellana
Republika Kastylijska
Flaga Kastylii Godło Kastylii
(Flaga) (Godło)
Motto: Vamos a mejor futuro
[[Image:{{{położenie}}}|200px|Republika Kastylijska na mapie]]
Język(i) urzędowy(e) kastylijski
Stolica Madryt
Największe miasto {{{największe miasto}}}
Ustrój republika demokratyczna
Marco Fernandez
Mario Como
Powierzchnia
 - całkowita
 - woda (%)

300 130 km²
<1
Populacja
 - 2006
 - gęstość zal.

38 210 533
127 os./km²
Waluta peseta iberyjska (IPT)
Strefa czasowa
 - lato
UTC
UTC
Strefa czasowa
 - lato
{{{scz1}}}
UTC{{{scz2}}}
Secesja
powstanie
zał. Swebii
dykt. komunistyczna
demokatyzacja
 
976
1412
1939-75
1979
Hymn państwowy Himno de Riego
Kod ISO CA
Nr kierunkowy +34
Etnonim
 - polski
 - lokalny
 
Kastylijczyk, Kastylijka
castellano, castellana

Kastylia (kast. Castilla, do 1948 Kastylia-León, Castilla-León), oficjalnie Republika Kastylijska (República Castellana) to kraj w Europie Zachodniej. Składa się z Kastylii Kontynentalnej, położonej w środkowej części Półwyspu Iberyjskiego, między Oceanem Atlantyckim i Morzem Śródziemnym, oraz z dwóch archipelagów: Wysp Kanaryjskich i Ifni, leżących w pobliżu wybrzeży Afryki.

Kontynentalna Kastylia graniczy na południu z Morzem Śródziemnym, a na północy z Morzem Kantabryjskim, częścią Oceanu Atlantyckiego. Granice lądowe oddzielają terytorium Kastylii od Portugalii i Swebii na zachodzie, z Francją na północy oraz z Aragonią na wschodzie. Z 300 103 km² powierzchni, jest największym z czterech państw iberyjskich. Jest także jednym z największych państw w Europie.

Kastylia jest wielopartyjną, demokratyczną republiką o dwuizbowym parlamencie. Jest jednym z państw-założycieli Unii Europejskiej. To rozwinięte państwo, po kryzysie aragońskim, pozostaje najszybciej rozwijającym się krajem basenu Morza Śródziemnego.

Podział administracyjnyEdytuj

Kastylia jest podzielona na 13 prowincji (provincias). Prowincje są podzielone na komarki (comarcas). Ifni ma status specjalny, jako dependencja bezpośrednio podlegająca prezydentowi. Najniższą jednostką administracyjną są gminy (municipios).

Prowincje

Andaluzja (stolica: Sewilla), Baskonia (San Sebastián), Dolny León (Salamanka), Estremadura (Mérida), Gibraltar (La Línea), Górny León (Valladolid), Kantabria (Bilbao), la Mancha (Valdepeñas), Madryt (Madryt), Murcja (Cartagena), Nowa Kastylia (Segowia), Sierra Nevada (Málaga), Tierras de Esla (Benavente).

DemografiaEdytuj

Lupa2.gif
Główny artykuł: ludność Kastylii

W 2007 roku Kastylia oficjalnie osiągnęła pułap 38 210 533 mieszkańców, jak podało Biuro Demograficzne (Oficio Demográfico). Gęstość zaludnienia kraju, 127 osób na km² jest bliska średniej europejskiej, ale dystrybucja ludności na terenach Kastylii jest bardzo zróżnicowana. Najgęściej zaludnione regiony to oczywiście okolice Madrytu i tereny nadbrzeżne.

Liczba mieszkańców Kastylii podwoiła się w XX wieku w wyniku eksplozji demograficznej, która miała miejsce w latach 50. i 60. na terenie całego Półwyspu Iberyjskiego. Jednak migracje ludności doprowadziły do spadku liczby mieszkańców w biedniejszych prowincjach. Obecnie przyrost naturalny utrzymuje się na plusie. Przyrost rzeczywisty jest znacznie wyższy, dzięki napływowi przybyszów z Afryki i Ameryki Południowej, a także uchodźców z Aragonii.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki