FANDOM

Kawdawia, Republika Kawdawii- ( j. kawdawski- Qi- ka'shi Ka'avdav)- państwo w zachodniej Taurozji. Kawdawia

Qi- ka'shi Ka'avdav
Republika Kawdawii
[[Image:{{{flaga}}}|110px|Flaga Kawdawii]]
(Flaga)
Motto: {{{motto}}}
[[Image:{{{położenie}}}|200px|Republika Kawdawii na mapie]]
Język(i) urzędowy(e) kawdawski
Stolica Ra' xi-ji
Największe miasto Ra' xi-ji
Ustrój
prezydent, premier
republika demokratyczna, demokracja parlamentarna
premier Chinō Tangu'ô
Powierzchnia
 - całkowita
 - woda (%)

{{{powierzchnia}}} km²
{{{woda}}}
Populacja
 - {{{rok}}}
 - gęstość zal.

{{{populacja}}}
{{{gęstość}}} os./km²
Waluta {{{waluta}}} ({{{kod}}})
Strefa czasowa
 - lato
UTC{{{utc1}}}
UTC{{{utc2}}}
Strefa czasowa
 - lato
{{{scz1}}}
UTC{{{scz2}}}
{{{niezależność}}}
{{{wydarzenia}}}
{{{daty}}}
Hymn państwowy {{{hymn}}}
Kod ISO {{{ISO}}}
Nr kierunkowy +{{{tele}}}
Etnonim
 - polski
 - lokalny
 
Kawdawczycy,
Ka'avdav Nôn
{{{przypis}}}

jest od 2015 r. republiką demokratyczną, od 11 marca posiada rząd techniczny z premierem Chinō Tang' uô na czele( Kawdawski Ruch Demokratyczny - KRD). Kraj od stycznia 2014 r. do maja 2015 r. pogrążony był w wojnie domowej między demokratyczną Armią Wolnej Kawdawii (in. Wolną Armią Kawdawii- WAK) ,a siłami Socjalistycznej Demokratyczno- Ludowej Republiki Kawdawii (SD-LRK). W wyniku ofensywy demokratów wspieranych przez siły Cesarstwa Damianowego, Cesarstwa August, a także licznych zagranicznych ochotników, m.in. z Rosji, Ukrainy, Tironopii , Kaszarii, Cesarstwa Francuskiego, Słowiańszczyzny Północnej, Tanazozji i pozostałych krajów; komuniści zostali zepchnięci na wiosnę na południe kraju, a w stolicy- Ra' xi-ji w ostatnich dniach wojny domowej (tj. do 11 maja) kontrolowali edynie kilka dzielnic. Reżim komunistyczny został w tym państwie wprowadzony w 1949 r., po zwycięstwie nad rewolucją republikańską i obaleniu monarchii. W czasie rewolucji Kawdawska Robotnicza Armia Ludowo- Wyzwoleńcza początkowo walczyła przeciwko siłom królewskim wspólnie z siłami prodemokratycznymi i republikańskimi, lecz po opanowaniu przez nich większości kraju, wywołali pucz i po kilku miesiącach wkroczyli do stolicy.

Położenie Edytuj

Kawdawia to kraj w większości nizinny, jedynie na południu, przy granicy z Tanazozją, występuje górzysty krajobraz ( Wyżyna Południowokawdawska , dalej na południe- Góry Srebrne). Największe rzeki kraju to Re- chii, To-lai i Deishii. Kawdawię oblewają od zachodu wody Morza Zachodniego, a od północy Zatoki Kaszarskiej. Państwo to graniczy- od północy z Republiką Surmedlandii i Rep. Karulli , od wschodu, także z Rep. Karulli, Rep. Tironopii , na płd. wsch. z tymże krajem i Federacyjną Republiką Tanazozji, z którą graniczy również od południa.

Wyznania i narodowości Edytuj

Mieszkańcy Kawdawii posługują się językiem kawdawskim, zapisywany jest pismem kawdawskim. Język ten wyodrębnił się prawdopodobnie około 4- 3000 r p.n.e z języków rodziny sino- tybetańskiej, lecz część badaczy uważa, że ma wspólnego przodka z językami ałtajskimi, bądż japońskim. Mieszkańcy Kawdawii to przedstawiciele rasy mongoloidalnej. Większość z nich wyznaje kateryszyzm ( narodowa religia Kawdawii), ale też monochramizm, manicheizm, chrześcijaństwo, czy buddyzm( gł. w płd. części kraju). Według statystyk dawnego komunistycznego rządu ( SD-LRK) większość mieszkańców kraju to ateiści, w praktyce jednak wygląda to inaczej. Oprócz Kawdawian, kraj zamieszkują też, głównie na północy, ludy qi, xeki, a także nadmorscy Kerenowie, Szamtowie, a na wschodzie Kaszarczycy, Tanazozyjczycy, Karullczycy oraz, przybyli tu niedawno ochotnicy walczący przeciw komunistom- Rosjanie, Ukraińcy, Damiańczycy, Augustianie, Litwini,Łotysze, Niemcy, Tironopczycy, Grecy, itd.

Symbole narodowe Edytuj

Barwami narodowymi Kaszarii od 2014 r. są barwy czarno-zielono-białe, które wywodzą się od 5. Wolnego Pułku Strzelców Kawdawskich im. Reito Tsunaqi'ego, walczącego w czasie rewolucji kawdawskiej w 1949 r. po stronie demokratów. Barwy te na krótko stały się barwami narodowymi w 1949 r., przed obaleniem rządu przez komunistów. Godłem kraju jest zaś logo Tymczasowej Rady Narodowej Kawdawii.

Siły zbrojne Edytuj

Kraj posiada od 2015 r. uregulowane w "małej Konstytucji" siły zbrojne: armię lądową, siły powietrzne, morskie i specjalne, a także wywiad, policję, itp.

Zakończenie wojny domowej i wyzwolenie kraju: Edytuj

11 maja o godz. 14:53 siły WAK wkroczyły do ostatniej dzielnicy stolicy kontrolowanej przez reżim socjalistyczny- Rai- do- chi, a o 16:01 do ostatniego miasta pozostającego pod ich kontrolą, tj. Dei-shi-xi na płd. kraju.

14 maja parlament Kawdawii proklamował powstanie Republiki Kawdawii. Zgodnie z decyzją TRNK wszystkie ochotnicze formacje wojskowe i paramilitarne mają być rozwiązane do 20 czerwca 2015 r.

Pierwsze wolne wybory Edytuj

Kawdawska Komisja Wyborcza podała 11 czerwca oficjalny termin wyborów parlamentarnych- 27 lipca 2015 r., zaś wybory prezydenckie mają się odbyć jesienią tegoż roku. Kandydatem na premiera Kawdawskiego Ruchu Demokratycznego jest obecny premier Chinō Tang' uô, zaś kandydatem utworzonego w maju Sojuszu Obywatelskich Zmian jest Tongi Penxchi Ōío.

Swych kandydatów wystawiły także np. Socjaldemokracja Kawdawska, Ruch Konserwatywno- Narodowy, Partia Narodowo- Demokratyczna i inne pomniejsze partie, a także kandydaci niezależni.

W głosowaniu 27 lipca 2015 r. wg wyników ogłoszonych punktualnie o 19:30 przez Kawdawską Komisję Wyborczą urzędujący premier Chinō Tang' uô uzyskał 34,2 % poparcia, kandydat SOZ Tongi Penxchi Ōío 29,7 %.

Historia Edytuj

Kawdawia zamieszkiwana jest przez ludzi już od ponad 25 000 lat. Wtedy to przybyły tam pierwsze grupy ludności. Jednak historia narodu kawdawskiego rozpoczyna się w ok. 3000-2500 roku p.n.e., gdy na teren Kawdawii, zapewne drogą morską, przybyły pierwsze plemiona, które dadzą początek narodowi, nazywane dziś w kawdawskiej historiografii zbiorową nazwą Yohí.

Edytuj

Edytuj

Więcej z Fandomu

Losowa wiki