FANDOM

Maltówka (man. Maltôvka) – największe miasto i stolica Morynii oraz Linlidy.

Demografia Edytuj

Według ostatniego spisu z 2016, w mieście zamieszkuje 1 896 547 mieszkańców, z czego 87% to Moryni, 13% stanowią Kolaszynianie, Dynezyjczycy i Żydzi. Ponad 79% ludności miasta zadeklarowała się jako katolicy, pozostali to głownie prawosławni ortodoksi, wyznawcy Judaizmu i ateiści.

Historia Edytuj

Pierwsze ślady osadnictwa na obszarze miasta datuje się na środkową epokę brązu (kultura jedincowska). Pierwszy raz nazwa Maltówka pojawia się w XIII-wiecznym dokumencie Regiis Terras, pisanym po rzemsku przez nieznanego mnicha-misjonarza pochodzącego najprawdopodobniej z terenów obecnej Bilii, w którym opisuje tereny dawnego Imperium Kolaszyńskiego oraz Dolną Wiatkę. Autor ten wspomina w nim twierdzę CIVITAS ALBA, które leżało w pobliżu granicy z ekspansywnym Księstwem Włosiewskim. Nie ulega wątpliwości, iż przetłumaczył na rzemski lokalną nazwę.

Później, w XIV wieku, w czasie nieudolnych walk księcia włosiewskiego z antonowskim, po raz pierwszy wspomina się nazwę Maltówka, w której obronie zginął Jerzy, syn ostatniego księcia Antonowskiego, Laurentego Artaka.

Do rangi stolicy awansuje w 1782 roku.

Miasta partnerskie Edytuj

Włosiewo, Kolaszyn (1952)

Feryczereszt, Romania (1952)

Loniczów, Dynezja (1952)

Maltówka, Morynia (1965)

Caldera, Bursztynowe Wybrzeże (1972)

Lubacz (miasto), Lubacz (1982)

Martwe Wody, Romania (1992)

Gniazdowice, Bilia (1992)

Trójkoroń, Swenia (1992)

Benvento, Macedonia (1992)

Filipia, Macedonia (1992)

Krijolińsk, Zimka (2007)