FANDOM

Meger Makijan Shtovijej (ur. 6 maja 1916 w Shkembie, zm. 17 października 1975 w Prisztinie), kencyrlski niepodległościowiec, bojownik o wolność i bohater narodowy, w latach 1946-1960 prezydent Kencyrli.

Meger Shtovijej urodził się w trakcie I wojny światowej, podczas której poległ jego ojciec Orkhan. Matka wychowywała go samotnie aż do osiągnięcia przez niego pełnoletności. W 1935 związał się z lokalnymi grupami narodowowyzwoleńczymi, a przewodniczącym jednej z nich został w 1939 roku. Kiedy wybuchła II wojna światowa, a terytorium Kencyrli zostało zajęte przez okupantów, Meger Shtovijej przygotowywał powstanie narodowe. Oczekiwanie na odpowiednią chwilę trwało długo, bo aż do 8 października 1944 roku. Tego dnia bojownicy rozbili w pył stacjonujący w Shkembie niewielki oddział okupacyjny i zajęli budynek rady miasta. Wieść o rozpoczętym powstaniu rozprzestrzeniła się bardzo szybko po całym kraju. 14 października zajętych było już kilka miast, w tym Prizhren. Partyzanci przejęli kontrolę nad 50% współczesnej Kencyrli. Tego dnia do walki przyłączyła się także mniejszość żertwicka. 17 października Meger Shtovijej wkroczył do Prisztiny, gdzie proklamował powstanie wolnej i niezależnej republiki, której ogłosił się tymczasowym prezydentem. Walki trwały jeszcze do 20 listopada i zakończyły się całkowitym zwycięstwem i opanowaniem 95% współczesnego terytorium. Kontrofensywa państw Osi nigdy już nie nadeszła.

Wybrany 17 stycznia 1945 pierwszy kencyrlski parlament zdecydował kilka dni później o mianowaniu Megera Shtovijeja na prezydenta i premiera Kencyrli, który miał być głównym inżynierem nowej konstytucji i opartej o nią republiki. Prace utrudniały wybuchające konflikty graniczne, w 1947 roku z Bułgarią i w 1949 roku z Albanią, oba zakończyły się szybkim zawieszeniem broni, ale i powiększeniem terytorium do dzisiejszego stanu. Wreszcie 8 maja 1950 roku ogłoszono konstytucję.

Konstytucja Wolnej i Niepodległej Republiki Kencyrli (kenc. Kushetuta e Republika Kencirle Shpete en Shtakavije) wprowadzała powszechne wybory prezydenta. 24 września 1950 doszło do nich, a bezapelacyjnym zwycięzcą okazał się właśnie Meger Shtovijej, zdobywając 87% głosów. Podczas swojej kadencji musiał zmierzyć się z licznymi niedomaganiami społecznymi powstałymi przez setki lat. Udało mu sie jednak sprzymierzyć mieszkających na południu Żertwów i Macedończyków. Prawdopodobnie także dzięki nim wygrał drugą kadencję w wyborach z 11 września 1955 roku, zdobywając 56,7% głosów w I turze. Druga kadencja nie była już tak udana, stracił popularność na rzecz powołanej w 1952 premier Magdaleny Butrin. Nie zdecydował się już wystartować w wyborach w 1960 roku, choć konstytucja nie ograniczała liczby kadencji.

Po odejściu z prezydentury przeprowadził się willowej dzielnicy Prisztiny - Oxhaj. Mieszkał ze swoją poznaną w 1942 żoną Arleną, z którą miał dwóch synów. Zmarł 17 października 1975 roku.

Imię Megera Shtovijeja noszą m.in. port lotniczy Prisztina-Lipejan oraz wiele ulic i placów w miastach Kencyrli, w tym centralny plac Prisztiny i położona pod nim przyszła centralna stacja metra.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki