FANDOM

Fedrala Mantra Rehshpublika Moryńyhol
Federalna Mantryjska Republika Morynii
Flagamorynii MoryniaCoat
(Flaga) (Godło)
Motto:
[[Image:|200px|Federalna Mantryjska Republika Morynii na mapie]]
Dominująca religia {{{religia}}}
Język(i) urzędowy(e) mantryjski
Język(i) używany(e) mantryjski, balcerski, grecki
Stolica Maltówka
Największe miasto Maltówka
Ustrój
Prezydent
Szef rządu
republika federalna
Jorih Velin
Filip Kochelskô
Kontynent Jaruzja
Powierzchnia
 - całkowita
 - woda (%)

km²
Populacja
 -
 - gęstość zal.

32 568 219
os./km²
Członkostwo w organizacjach międzynarodowych Środkowojaruzyjska Strefa Gospodarcza
Waluta Ałtyń (Altin) (ALT)
Strefa czasowa
 - lato
UTC+2
UTC+2
Strefa czasowa
 - lato
{{{scz1}}}
UTC{{{scz2}}}
Rozpad Imperium Kolaszyńskiego
1360
Hymn państwowy Jesteśmy Morynianami
Kod ISO MOR
Nr kierunkowy +
Etnonim
 - polski
 - lokalny
 
Morynin, Moryninka
Moryńiinte
Lista państw Jawii

Federalna Mantryjska Republika Morynii, Morynia (man.:Fedrala Mantra Rehshpublika tor Moryńyha, Moryńyha) - Mantryjski kraj w Jaruzji ze stolicą Maltówce. Graniczy z Kolaszynem od zachodu i Balcerem oraz Dynezją od północy. Jest członkiem ŚJSG.

Językiem urzędowym jest mantryjski, jednak na terenie kraju używane są też balcerski (szczególnie na północy) i grecki.

Podział administracyjnyEdytuj

Morynia składa się z 7 landów (man.:Länd):

Podizalmorynii

Podział admininstracyjny Morynii

Nazwa Nazwa mantryjska Stolica Nazwa mantryjska stolicy
1. Artaks Południowy Artaks Sudô Czeszyce Cheshic
2. Artaks Północny Artaks Norfô Karnów Karnôv
3. Gielawy Gelavshko Mijków Mihkôv
4. Linlida Enlowd Maltówka Mältôvka
5. Maltówka Maltôvka Maltówka Maltôvka
6. Morynia zachodnia Moryńiiha westa Lipczyce Lipchic
7. Rotysz Rôtiish Miechlawa Mhexllaw

Historia Edytuj

Pierwsze wzmianki o Morynii pochodzą z kroniki Roma Anonima jako "części Wielkiego Imperium Kolaszyna"

Do 1360 Morynia była księstwem wchodzącym w skład Imperium. Jej właścicielem był Artemyv, jeden z synów Cesarza. Po jego śmierci Morynię (zwaną wtedy Artaksem) przejął Mor, jego brat. Od jego imienia pochodzi nazwa kraju. W XII wieku Dynez zjednoczył księstwa powstałe po rozpadzie Cesarstwa. Morynia wchodziła w skład Dynezji.

Życie w Morynii nie było spokojne. Na ulicach co dwa tygodnie wybuchały krwawe protesty przeciwko trzymaniu na uwięzi przez Dynezję. Doprowadziło to do wojny dynezyjskiej. Ostatecznie Morynia wygrała i stała się niepodległym państwem. Przez dłuższy czas Morynię omijały większe konflikty. Przełomem była Wielka Wojna, gdzie Morynia stała po stronie aliantów. W 1935 zmarł ostatni krol Morynii, Jahnoš II. Pierwszym prezydentem Morynii był Alexander Hexell.

Kultura Edytuj

Język Edytuj

Językiem urzędowym w Morynii jest język mantryjski. W Artaksie Południowym i Linlidzie w niektórych miastach spora część mieszkańców mówi po balcersku. Język grecki jest równomiernie rozłożony po calym terenie.

Literatura Edytuj

XVII-wieczny dramaturg Ján Frider nazywany jest „mantryjskim Szekspirem”. Za twórcę nowoczesnej prozy moryńskiej uznaje się Slavka Nuvaka, który publikował pod pseudonimem Granat. Bohusláv Jelonekh, Medart Monlévskí i Mihail Klonav stanowią według wielu krytyków „wielką trójkę współczesnej literatury mantryjskiej”. Powieść  W cieniu wierzb Mihaila Klonava została uznana w internetowym rankingu za "najlepszą książkę moryńską wszech czasów". Bardzo ważną postacią jest także Bohdan Shlivve, autor Jabłka.

Malarstwo Edytuj

Jedynym znanym na arenie międzynarodowej moryńskim malarzem był tworzący w epoce Baroku Hergav Plamov. Jeżeli chodzi o współczesną sztukę, sławę zdobywa Celal Kestev.

Szkolnictwo Edytuj

System kształcenia w Morynii jest bezpłatny, obowiązkowy dla osób w wieku od 6 do 16 lat. Dla dzieci w wieku do 3 lat dostępne są żłobki. Dzieci w wieku 3 lat idą do przedszkola, do którego chodzą przez trzy lata.

Dzieci w wieku lat sześciu przyjmowane są do 7-letniej podstawówki, następnie w wieku trzynastu lat mogą wybrać trzyletnią szkołę zawodową (a później pracę lub dwuletnią szkołę uzupełniającą, po której można uczęszczać do szkoły średniej dla dorosłych), lub pięcioletnią szkołę średnią.

W szkole średniej istnieją przedmioty obowiązkowe: literatura jaruzyjska, dwa języki obce nowożytne (najczęściej worani i sweński), matematyka, fizyka i chemia, historia, geografia, biologia oraz w-f. Na zakończenie szkoły średniej zdaje się egzamin z wszystkich przedmiotów obowiązkowych naraz: jest to test składający się z kilkuset pytań z różnych dziedzin wiedzy.Oficjalnie pisze się go od 9.00 do 17.00.

Szkoły posiadają przedmioty profilujące: może to być np. rysunek techniczny, laboratorium chemiczne, historia starożytna czy hodowla trzody chlewnej. Te przedmioty zdaje się na bieżąco i nie pojawiają się na egzaminie końcowym, choć wpływają na promocję do następnej klasy. Kwalifikacje zawodowe są niezależne od wykształcenia, można je uzyskać po zdaniu egzaminu certyfikującego, organizowanego w zależności od branży przez cechy rzemieślnicze, związki zawodowe lub urzędników Ministerstwa Gospodarki.

Szkolnictwo wyższe także jest bezpłatne, nie istnieją uczelnie prywatne. Nie ma habilitacji, dostępne stopnie to inżynier, magister i doktor. Profesor to tytuł czysto funkcyjny i oznacza kierownika katedry lub instytutu naukowego.

Na wszystkich szczeblach, z wyjątkiem szkolnictwa wyższego, istnieją szkoły kolaszyńsko- Żydowsko- bilijskojęzyczne, przeznaczone dla mniejszości narodowych.

Ustrój Edytuj

Morynia jest republiką. Głową państwa jest prezydent, wybierany na 5-letnią kadencję. Obecnym prezydentem jest wybrany w 2015 r. Jorih Velin. Prezydent razem z rządem stanowi władzę wykonawczą. Władzę ustawodawczą sprawuje parlament, który składa się z dwóch izb: sejmu oraz senatu. W sejmie zasiada 460 posłów, wybieranych na 4-letnią kadencję. W senacie zasiada 100 senatorów, wybieranych również na kadencję 4-letnią. Obecnie (od 2016) w sejmie najwięcej deputowanych posiada Demokratyczna Partia Morynii (takie nasze PO), tworząca koalicję z Zielonymi (taki nasz PSL, ale prawicowy). W opozycji do nich są Wolność Ludu (taka .Nowoczesna), Partia Socjaldemokratyczna (między Racją PL a SLD) oraz Komunistyczna Partia Morynii (KPP).

Geografia Edytuj

Morynia jest nieomal w całości położona w nizinnej i równinnej Kotlinie Mantryjskiej. Wyjątkiem są Góry Kolaskie – pasmo średnich gór (Haricta, Mandarynkova Hora z najwyższym szczytem Morynii - Artakiem) na środkowym wschodzie kraju, przy granicy z Kolaszynem.

Svietlana dzieli obszar Morynii na część zachodnią i wschodnią, po czym tworzy zakole i wpada do Morzza Błękitnego. Inne większe rzeki to Mikla i Sprawa. Największym jeziorem kraju jest Novak.

Demografia Edytuj

86% ludności stanowią Moryni, 4% Kolaszynianie, 3% Żydzi, 2% Bilijczycy. Pozostałe 5% stanowią głównie pozostałe narody słowiańskie oraz irańskie. Jeżeli chodzi o wyznania, to dominujące w Morynii jest chrześcijaństwo, którego wyznawcy stanowią tutaj 88% (w tym 69% katolicyzm, 12% luteranizm, 7% prawosławie). Pozostałe 12% stanowią głównie wyznawcy Judaizmu (5%), muzułmanie (3%) oraz buddyści, zoroastryści oraz ateiści.

Moryńskie prawo zapewnia wszystkim mniejszościom narodowym, etnicznym bądź wyznaniowym prawo do kultywowania swoich tradycji, języka i kultury oraz prawo do zajmowania wysokich stanowisk państwowych. Dobrym przykładem jest tutaj Salah Ibn Lahalah, który pomimo tego, że jest muzułmaninem, jest ministrem zdrowia.

Gospodarka Edytuj

Przemysł Edytuj

W Morynii występują różnorodne, choć mało zasobne złoża surowców mineralnych. Jej tereny obfitują jednak w surowce kopalniane, np. węgiel brunatny. Eksploatuje się go głównie metodą odkrywkową. Występują tu ponadto także niewielkie złoża rudy manganu, miedzi, cynku, ołowiu, uranu, węgla brunatnego, węgla kamiennego, rudy żelaza, oraz niewielkie złoża ropy naftowej i gazu ziemnego. Rozwinięty jest przemysł maszynowy (produkcja obrabiarek, maszyn rolniczych, sprzętu gospodarstwa domowego), elektrotechniczny i elektroniczny (silniki elektryczne, sprzęt oświetleniowy, telekomunikacyjny i sprzęt gospodarstwa domowego, metalurgiczny (hutnictwo aluminium), samochodowy i środków transportu (m.in. nowe fabryki Ferda, Sveacars), autobusy, samochody ciężarowe, spożywczy (winiarski, olejarski, owocowo-warzywny, mięsny, tytoniowy), odzieżowy i obuwniczy.

Rolnictwo Edytuj

Morynia posiada odsetek gruntów ornych wynoszący prawie 25%, łąki i pastwiska 11,5%, sady 2,5%. Rolnictwo cechuje wysoki poziom mechanizacji. Uprawia się pszenicę, kukurydzę, jęczmień, buraki cukrowe, słonecznik, ziemniaki, rośliny pastewne i konopie. Rozwinięte warzywnictwo (papryka, pomidory, cebula) i sadownictwo (gruszki, jabłka,śliwy). Uprawa winorośli zajmuje ponad 4% powierzchni gruntów ornych. Ponadto pszczelarstwo oraz hodowla bydła, trzody chlewnej, owiec i drobiu.

Tablice rejestracyjne Edytuj

Tablice rejestracyjne w Morynii posiadają białe tło oraz czarne znaki.

Kod składa się z 3 (lub dwóch w przypadku miast na prawach dystryktu) liter i 4 cyfr. Litery i cyfry są oddzielone dwiema nalepkami - herbem Morynii oraz herbem landu, w którym zarejestrowany jest pojazd. W kodzie mogą być użyte tylko litery alfabetu łacińskiego. Pierwsza litera jest oznaczeniem landu, dwie następne litery to oznaczenie miasta z siedzibą dystryktu, w którym zarejestrowano pojazd (tablice pojazdów z miast na prawach dystryktu nie posiadają trzeciej litery.). Wyjątkiem od tej reguły jest miasto Maltówka, która posiada własny system tablic. Pierwszą literą jest tam M, potem litera oznaczająca dzielnicę, a potem 4 cyfry.

Za dopłatą na własne życzenie możliwe jest stworzenie tablicy z własnym napisem bądź kombinacją cyfr.

Lista wyróżników Edytuj

M - Maltówka

I - Linlida

L - Morynia Zachodnia

H - Gielawy

E - Rotysz

K - Artaks Północny

C - Artaks Południowy

Media Edytuj

Telewizja publiczna Edytuj

Historia telewizji w Morynii sięga roku 1937, kiedy w Maltówce uruchomiona została pierwsza doświadczalna stacja telewizyjna. W 1959 emisję regularnego programu rozpoczął nadawca publiczny – Moryńyha 1. Od 1970 nadawany jest program 2 telewizji publicznej, a od 1992 – program satelitarny dla Morynii zagranicznej.

W Polsce działają następujące kanały publicznej: Moryńyha 1, Moryńyha 2, Moryńyha Info, Moryńyha Odal, Moryńyha Kultur, Moryńyha Historia, Moryńyha Sport, Mantricka TV i Morynyha HD, Moryńyha Film, Moryńyha Rozrivka, Moryńyha 1 HD i Moryńyha 2 HD. Telewizje lokalne związane są w unię o nazwie MUDPP (Moryńyhol Unen Dlo Publik Parten). W Linlidzie i Maltówce działa telewizja LND, w Rotyszu RTS, w Morynii Zachodniej MWS, na Gielawach GLV, w Artaksie Północnym ANF a w Artaksie Południowym ASD.

Telewizje prywatne Edytuj

Pierwszą prywatną moryńską telewizją o zasięgu lokalnym była MTV ECHO, założona w roku 1990, która z czasem wraz z innymi prywatnymi telewizjami lokalnymi utworzyła ogólnomantryjską sieć o nazwie Mantra 1. W 1992 roku powstała kolejna telewizja prywatna, ale nie lokalna o nazwie Plus, która w 1993 roku dostała koncesję na nadawanie naziemne. Obecnie w Morynii działają prywatne telewizje: TVNova, Plus, Mantra 1, Tele 4, XTRA+ Moryńyha, Televisen Bog, TeleChymxir, TV9, TV lOl, SuperStaten, MTV Moryńyha, 4lol.tv, Discovery Channel i TVA.

Ciekawostki Edytuj

  1. Kralev w Linlidzie to jedyne miasto, w którym większość mieszkańców mówi po balcersku.
  2. W 1956 r. Morynia zabrała kolaszynowi 50 m² powierzchni w okolicy Karnowa.
  3. Stadion Narodowy w Maltówce, zbudowany z okazji Letnich igrzysk pijskich (Pij - najwyższa góra Gruzji) w 2009 roku jest największym stadionem Jaruzjii i 2. na świecie

Więcej z Fandomu

Losowa wiki