FANDOM

Ūskärålin tasavalti
Republika Nowej Keralii
Flaga Nowej Keralii Godło Nowej Keralii
(Flaga) (Godło)
Motto: Nieśmy razem wolność
Republika Nowej Keralii na mapie
Dominująca religia ateizm
Język(i) urzędowy(e) język keralijski
Język(i) używany(e) wyspiarskie dialekty keralijskiego
Stolica Kūvolä
Największe miasto {{{największe miasto}}}
Ustrój
prezydent

Juxa Hämënëmi
Kontynent Borealia
Powierzchnia
 - całkowita
 - woda (%)

km²
Populacja
 -
 - gęstość zal.

os./km²
Członkostwo w organizacjach międzynarodowych komitet traktatów jewaskylijskich
Waluta jëväskëlänä kultraxa (KAK)
Strefa czasowa
 - lato
UTC{{{utc1}}}
UTC{{{utc2}}}
Strefa czasowa
 - lato
{{{scz1}}}
UTC{{{scz2}}}
secesja
Traktaty w Jeivasskeila
1995
1997
Hymn państwowy Vālkånä täxti
Kod ISO
Nr kierunkowy +{{{tele}}}
Etnonim
 - polski
 - lokalny
 
Nowokeralijczyk, Nowokeralijka
Ūskärålisi, Ūskärålisä
{{{przypis}}}
Lista państw Jawii

Nowa Keralia (Ūskäråli) – państwo w Borealii.

HistoriaEdytuj

NowożytnośćEdytuj

W XIX w. Keralczycy postanowili powrócić na wyspy Itazory. Osadnicy zamieszkali na zachodniej części archipelagu i założyli kolonię o nazwie „Nowa Keralia”.

Mimo odległości dzielącej Itazorię od wysp położonych na zachodzie, chrześcijańscy Itazorczycy byli negatywnie nastawieni do czczących patriotyczny kult gwiazdy Nowokeralczyków.

I wojna itazorskaEdytuj

W 1922 wybuchła na wyspach wojna. Keralia zajęła wszystkie pięć wysp Itazorów Zachodnich i dwie Itazory Północne. Wojna zakończyła się pokojem w 1924.

Wielka WojnaEdytuj

Nowa Keralia nie brała udziału w Wielkiej Wojnie, mimo czego jej sytuacja po wojnie zmieniła się. Z powodu zmian politycznych i zbliżenia Keralii do Itazorii, Nowa Keralia była zagrożona.

II wojna itazorskaEdytuj

W 1953 Nowa Keralia, będąca dotychczas pod zwierzchnictwem Keralii została zaatakowana przez Itazorię. Keralijskie wojska mimo przewagi zostały w Nowej Keralii szybko poddane.

Niepodległość Nowej Keralii nie leżała w interesie macierzystego kraju, zaś dowódcy armii byli bezskuteczni z powodu osłabienia politycznego.

Na przekór Nowej Keralii znalazła się ona w 1955 w rękach Itazorii, do której zostały wkrótce włączone trzy wyspy. Z pozostałych czterech utworzono Gubernatorstwo Itazorów Zachodnich zarządzane wspólnie przez Keralię i Itazorię.

Czasy współczesneEdytuj

Nowa Keralia była przez dłuższy czas zależna od władz obwodu koronnego. Podczas IV przewrotu (1995-1996) i administracji Valentina Eussukiego Nowa Keralia ogłosiła secesję. Powróciwszy na stanowisko Varaneimi zgodził się na niezależność Nowej Keralii sądząc, że każdy kraj ma prawo wyboru.

Uzyskanie niepodległościEdytuj

W 1997 III traktat jewaskylijski potwierdził niepodległość Nowej Keralii. Nowa Keralia otrzymała ten sam hymn i walutę (kultracha keralijska, od 2008 kultracha jewaskylijska), co Keralia. Od 2001 język keralijski w Nowej Keralii jest zapisywany nowym alfabetem.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki