FANDOM

Paczaszar to stolica i największa aglomeracja Worastanu. Leży nad rzeką Andżum, dopływem Gomalu. Jako stolica jest miastem wydzielonym na prawach ostanu (odpowiednik polskiego województwa). Miasto ma według spisu powszechnego z 2008 roku 1 654 949 mieszkańców. 92% mieszkańców stanowią Worańczycy, resztę głównie Tadżycy i Awarowie. W mieście istnieje też niewielka (3 400 osób) ale widoczna społeczność żydowska. W porównaniu zresztą kraju ludność stolicy jest mocno zlaicyzowana, jedynie 37% mieszkańców przyznaje się do praktyk religijnych.

DzielniceEdytuj

Paczaszar

Panorama typowa dla przedmieść Paczaszaru

  • Zol Szar - historyczne centrum
  • Szajarsz Bagh
  • Degraj
  • Szach Imrawi
  • Karabagh
  • Surob
  • Dehnawe
  • Turkutszar
  • Kuszk
  • Ghulhad
  • Tażrisz
  • Spinszar

HistoriaEdytuj

Choć ślady osadnictwa na terenie obecnego Paczaszaru sięgają III wieku przed naszą erą, miasto istnieje od XIII wieku. Pierwotnie nosiło nazwę Spinkel. Obecną nazwę 'miasto królów' otrzymało w 1603 roku, gdy stało się siedzibą władcy po zniszczeniu poprzedniej stolicy, Ekbatany, przez wielki pożar wywołany ponoć przez pewnego ministra który chciał zapobiec epidemii cholery przez spalenie brudnych przedmieść.

W 1955 roku Paczaszar jako pierwsze miasto na Jawii otrzymał metro. Paczaszarskie metro słynie na cały świat umieszczonymi na stacjach i w pociągach futurystycznymi obrazami przedstawiającymi motywy z mitologii zoroastriańskiej i historii Irańczyków.

W 1993 roku dzielnice Kuszk i Surob zostały znacząco zniszczone przez powódź. Odbudowę powierzono kontrowersyjnemu architektowi Chuzbakowi Naszadiemu, w rezultacie nowa zabudowa jest krzykliwie kolorowa i według krytyków wygląda jakby przeszedł przez nią huragan.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki