FANDOM

Xar (rey. ކސަރ Ksar, z aht. Ѯар Xar) - jasna gwiazda ciągu głównego znajdująca się na południowym ramieniu gromady Panny, w odległości nie bliżej niż 60 milionów lat świetlnych od Ziemi, prawdopodobnie w galaktyce M61. Ze względu na przesunięcie perspektywy patrzenia możliwa jest w miarę dokładna analiza wszechświata z punktu widzenia planet Xar, ale nie z Ziemi. Jest gwiazdą większą, cieplejszą, masywniejszą i młodszą od Słońca.

NazwaEdytuj

W języku ahtialańskim słowo Xar oznaczało pierwotnie "światło", bądź po prostu Słońce; obecnie raczej używa się terminu suzari bądź jeszcze innego. W przekazach z końca starożytności można znaleźć użycie grekoahtialańskiej nazwy Hilios bądź Hilias. Człon "Peunt" prawdopodobnie został dołączony w okresie późniejszym i był fałszywą interpretacją twierdzenia jednej księgi w języku hiszpańskim, że słowo "peunta" (punta - "koniec") powstało z łacińskiego "peunctum". W rzeczywistości powód znajdowania się w tym miejscu litery "e" (wielokrotne) nie jest jasny. Peunt Xar znaczy wobec tego "jasny punkt". W tej formie zostało ono wprowadzone do języka reyanda.

Warto wspomnieć, że inne słowo, xars, znaczy "przestrzeń" lub "pole".

Układ planetarnyEdytuj

Układ planetarny Xar nie został dotąd opisany. Niepewne, mało wiarygodne i skąpe przekazy twierdzą, że wokół gwiazdy centralnej krążą trzy planety, mała skalista, duża skalista (Haivoori), oraz gazowy olbrzym.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki