FANDOM

Gebit Erenik
Erenikflaga
Flaga regionu Erenik
Erenikpołożenie
Język urzędowy kencyrlski
Stolica Petshi
Gebiter Alfred Kashimi
Gminy Petshi, Istoki, Klini, Ponoshavi, Dhakovi
Powierzchnia 2 582 km²
Ludność (2007) 663 304
Gęstość zaludnienia 257 os./km²
Kod regionu ER

Region Erenik (kenc. Gebit Erenik) to region zwykły położony w północno-zachodniej cześci kraju ze stolicą w Petshi. Region składa się z 5 gmin położonych w dorzeczu górnego Drinu (dopływy Erenik - od którego pochodzi nazwa regionu i Klina).

Regionalna gospodarkaEdytuj

Głównymi ośrodkami regionu są jego stolica: Petshi licząca 188 tysięcy mieszkańców i skupiająca większe regionalne zakłady przemysłowe i centra turystyczne i tworząca wraz z nim mini-aglomerację miejscowość Vitormit (31 945) z miejscową fabryką włókien. Pozostałe ważne miejscowości to stolice gmin (kenc. tigen), czyli Klin, Ponoshav i Dhakov. Liczącymi się centrami turystycznymi (turystyka górska i narciarstwo) są Junik i Istok. Ważną rolę odgrywa też rolnictwo: zwłaszcza uprawa zbóż oraz roślin oleistych i hodowla trzody.

Według danych z 2006 roku bezrobocie w regionie wynosi 9,7%, najniższe jest w Juniku (4,6%) i Petshi (4,7%), a najwyższe w Dhurakovacu (17,8%).

KomunikacjaEdytuj

Stolica regionu posiada dogodne połączenia drogowe z ważniejszymi miejscowościami Kencyrli: Prisztiną i Prizhrenem oraz wygodne połączenia z mniejszymi regionalnymi miejscowościami - dodatkowo na północy znajdują się dwa przejścia graniczne z Czarnogórą: w miejscowościach Drelej (mniej ważne) i Selo Uj (ważniejsze) prowadzące do stolicy sąsiedniego kraju - Submonte.

Linia kolejowa łączy Petshi z Klinem i stolicą kraju, z Klinu linia odchodzi w kierunku południowym do miejscowości Rakovina, Ratkovat i dalej Prizhren. Nie funkcjonują podmiejskie linie kolejowe - całkowicie zastępuje je komunikacja podmiejska Petshi.

Ważna jest linia transportu śródlądowego z portu Dubov (na wschód od Vitomiritu) przez port Klin i port Dhakov (położony 10 km na południowy-wschód od miasta w miejscowości Zerezero (serb. Zrze) - ta droga prowadzi do Prizhrenu i jest bardzo popularna.

Atrakcje turystyczneEdytuj

Odwiedzając region warto zwiedzić takie miejsca jak prawosławny klasztor Visoki Decani (kenc. Detshan Nutr) położony na północny-zachód od Ponoshavu oraz drogę krajobrazową wiodącą właśnie w tym kierunku aż do źródeł rzeczki Bistrica Detshanej i na szczyt Bogdash. Warto też odwiedzić sobór Wasyla Błogosławionego koło Petshi i uzdrowisko Petshka (serb. Petska Banja) leżące w połowie drogi z Vitomiritu do Dhurakovacu. Dla lubiących sporty górskie warto zdobyć takie szczyty jak Dheravica (2656 m) czy Pogled (2165 m)

DialektEdytuj

Większość mieszkańców regionu Erenik oraz sąsiedniego Drinu używa dialektu zachodniokencyrlskiego, różniącego się od wschodniego kilkoma drobnymi szczegółami - nie sa one uwzględnione w języku literackim, gdyż ten w całości oparty jest o dialekt wschodni. Tymi szczegółami jest różnicowanie głosek /θ/ i /ð/ (pisane th i dh), w języku kencyrlskim ta pierwsza jest wymawiana /t/, a druga /ð/, jest to spowodowane bliskością Albanii, gdzie ta różnica jest istotna. Inna różnica to brak odrębnego wzoru odmiany dla rzeczowników zakończonych na -e, w bierniku mają one końcówkę -in, a nie -en.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki